-->

یک داستان کاربر چیست؟

هم‌خوان کنید در:

داستان کاربر (User Story)، خُرده توصیف‌هایی ساده، شفاف و کوتاه از عملکرد یک سیستم است که برای کاربر نهایی یا خریدار محصول باارزش شناخته شود.

داستان‌های کاربر دارای سه محور توصیفی مهم و ضروری هستند:

  • کاربر، کنشگر یا اپراتور
  • کاری که انجام می‌شود یا کنش سیستمی مطلوب
  • قابلیت، ارزش، نتیجه یا علت کنش

داستان‌های کاربر دارای قالب نوشتاری ویژه‌ای هستند که دربرگیرنده سه مؤلفه فوق است:

من به‌عنوان «کاربر/کنشگر» می‌خواهم که بتوانم «کاری را انجام دهم» که «قابلیت/ارزش» را به دنبال دارد.

ایده‌های کلیدی یک داستان کاربر عبارت‌اند از:

  • سرفصل گفتگوهایی که قرار است بین مجری و سفارش‌دهنده ردوبدل شود را مشخص می‌کنند.
  • کمک می‌کنند که جزئیات بعداً موردبررسی قرار گیرند.
  • نشان‌دهنده مشکلات هستند نه راه‌حل‌ها.
  • به‌عنوان عناصر فهرست بکلاگ محصول (Product Backlog) به‌خوبی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

چند نمونه:

  • به‌عنوان یک کاربر/مسافر، می‌خواهم که بتوانم یک اتاق از یک هتل را رزرو کنم تا در تعطیلات از آن استفاده کنم.
  • به‌عنوان کاربر بتوانم لیستی کامل از نام، آدرس و شماره تلفن هتل‌ها را مشاهده کنم تا از آن‌ها برای برنامه‌ریزی سفر استفاده کنم.
  • به‌عنوان کاربر بتوانم لیست هتل‌ها را توسط شاخص دارا بودن اتاق خالی فیلتر کنم تا بتوانم لیست هتل‌های دارای اتاق خالی را مشاهده کنم.
  • به‌عنوان کاربر سامانه بتوانم رزرواسیون ثبت‌شده خود را لغو کنم.

گاهی اوقات یک داستان کاربر در ابتدا به‌صورت کلی توصیف‌شده و در مراحل تولید به داستان‌های کاربر کوچک‌تر شکسته می‌شود.

تشخیص این‌که یک داستان کاربر باید شکسته شود یا خیر، به تحلیل در خصوص سه مؤلفه اشاره‌شده در بالا برمی‌گردد، به این مفهوم که اگر هر یک از مؤلفه‌های یک داستان کاربر، قابلیت توصیف جزئی‌تری داشته باشند، داستان کاربر به تعداد اجزا آن مؤلفه شکسته می‌شود، در زیر مثال‌هایی برای روشن شدن موضوع آورده شده است:

  • به‌عنوان کاربر سامانه بتوانم رزرواسیون ثبت‌شده خود را لغو کنم.
  • به‌عنوان عضو ویژه سامانه، بتوانم رزرواسیون ثبت‌شده خود را حتی در آخرین لحظه لغو کنم.
  • به‌عنوان عضو عادی سامانه، بتوانم رزرواسیون ثبت‌شده خود را حداکثر تا ۲۴ ساعت قبل لغو کنم.
  • به‌عنوان کاربر گذری سامانه، بتوانم توسط یک رایانامه ارسالی از طرف سایت از رزرواسیون‌های لغو شده مطلع شوم تا در صورت تمایل اقدام به رزرو آن‌ها کنم.

همان‌طور که می‌بینید، دو مورد اول مستقیماً از طریق تجزیه و اکتشاف کنشگر (Actor Exploration) ، خلق‌شده و مورد انتهایی به دلیل اشتراک ضمنی اطلاعات و ورودی‌های سیستمی، در کنار آن‌ها قرارگرفته است. این روش شکستن داستان‌های کاربر روشی معمول و کاربردی است.


هم‌خوان کنید در:
سهیل صمدزاده

سهیل صمدزاده

من سهیل صمدزاده؛ مشاور چابک سازی گروه‌های نرم‌افزاری، توسعه‌دهنده، مدیر محصول نرم‌افزاری و وبلاگ نویس هستم. به فنّاوری و تفکرات چابک در توسعه نرم‌افزار علاقه‌مندم و سعی می‌کنم در اینجا خُرده دانش‌هایم را با شما به اشتراک بگذارم.


دیدگاه‌های شما ارزشمند‌اند...

اولین نفری باشید که دیدگاه می‌گذارد.

خبر بده وقتی
avatar
1024

وی‌پی‌دیسکاز

به کانال تلگرام آیلِتـــ بپیوندید!

t_logo

آیلِتـــ هر ماه در صندوق ایمیل شما: